Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Jak inteligentně vyzrát na dobu digitální a neztratit se v záplavě dat
Digitální ekonomika s sebou přináší nové výzvy a zároveň nové příležitosti. Jen ty firmy, které je naplno využijí a budou podnikat inteligentně, budou moci být lídry.
Od samého počátku je cílem společnosti SAP pomáhat zákazníkům v jejich podnikání. V 70. letech jsme zjednodušili průmyslovou automatizaci díky plánovacímu softwaru, v 90. letech jsme v době automatizace obchodních procesů a rozšíření internetu ve firmách vyvinuli SAP R/3 pro plánování podnikových zdrojů, a umožnili tak zákazníkům propojení mezi ústředím a jednotlivými pobočkami. Tolik ke stručné exkurzi do minulosti. Poslední roky, kdy už jsou technologie jako umělá inteligence, strojové učení, internet věcí a pokročilé analytiky rozšířené, chceme zákazníkům pomoci stát se inteligentními podniky. V tom vidíme nejen budoucnost našich zákazníků, ale i tu naši.
Transformace podniku = inovace a konkurenceschopnost
Podle studie organizace Chartered Global Management Accountant (CGMA) o tom, jak řídit finance v éře digitálního byznysu, patří mezi pět nejdůležitějších faktorů vytváření a měření hodnoty podniku v digitální době spokojenost zákazníků, správně nastavené podnikové procesy, vztahy se zákazníky, kvalita zaměstnanců, tzv. lidský kapitál, a reputace značky. Lze ale tyto faktory měřit objektivně?
Ke každému z nich se váže několik indikátorů výkonnosti (KPIs). V rámci spokojenosti zákazníků i dobrých vztahů s nimi je to zákaznická zkušenost a její dlouhodobé udržení a v rámci správnosti podnikových procesů především kvalita dat. Kvalita zaměstnanců je vyhodnocována na základě jejich produktivity, angažovanosti i setrvání. Reputaci značky měříme povědomím o značce a její hodnotou.
S transformací samozřejmě začínáme u sebe, investujeme do oblastí, které potřebujeme vylepšovat pro naše zákazníky. Byznys není jen o obratech a číslech, ale také o nových hodnotách. To si uvědomujeme, a proto jsme přišli s tzv. digitální zasedačkou SAP Digital Boardroom, inteligentní analytickou aplikací, která v reálném čase umožní transparentní přístup k podnikovým datům. Tento nástroj kombinuje data z různých zdrojů (ze SAP i jiných řešení a aplikací) uvnitř organizace a umožňuje získat jasný přehled napříč všemi oblastmi podnikání, jako jsou například finance, obchod, výroba, logistika, lidské zdroje, marketing a další.
Data není potřeba žádným způsobem přesouvat, duplikovat nebo agregovat, vše probíhá v reálném čase díky výkonu databáze SAP HANA. V rámci Digital Boardroom nám ale chyběl pohled na zákaznickou zkušenost. Řešením byl loňský nákup Qualtrics, jednoho z průkopníků v oblasti Experience Managementu, s cílem rozšířit portfolio našich nástrojů, a získat tak end-to-end řešení. Naprosto se ztotožňuji se slovy našeho CEO Billa McDermotta: „Zkušenost je všechno – značka, zákazník, produkt, zaměstnanec.“
Digitální ekonomika s sebou přináší nové výzvy a zároveň nové příležitosti a jen ty firmy, které je využijí a zároveň budou úspěšné ve zmíněných klíčových faktorech, budou moci být lídry. Co osobně považuji za tři největší výzvy pro to, jak se k tomu postavit, je podpora inovací a jejich začlenění do firemní kultury, tedy adopce digitálních technologií se vším všudy. S tím souvisí otevřenost ke změně, která je obvykle menší tím, čím starší a také větší firma je. Je tedy potřeba překonat strach z nových věcí a otevřít se kreativnímu myšlení a adopci inovací. Poslední výzvou je zjednodušení firemních procesů z pohledu IT.
Inteligentní podnikání umí využívat data v kontextu
Jsem zastánkyní toho, že digitální technologie jsou pomocným nástrojem, nejsou tím, co samotnou změnu přinese. Proto platí, že proces řízení se nemění. Některé kroky ale získávají díky moderním technologiím nový význam. Konkrétně jde především o možnost propojení celku s jednotlivými částmi a také o analýzu příčin a následků v reálném čase.
Dřív se vše řídilo podle historických zkušeností, příčina nemusela být známá, ale pro nás jsou dnes zásadní data s jejich informační hodnotou, na niž dokážeme reagovat v reálném čase. To je hlavní a průlomová změna, kterou přináší digitalizace.
Vysvětlím to na příkladu sportu. Sportovec může využívat historické zkušenosti, zná své fyzické možnosti či terén tratě a může se při výkonu řídit pocitem. Nové technologie mu ale navíc umožňují propojit tyto zkušenosti s reálnými daty dokonce v průběhu závodu či turnaje, tedy v reálném čase. Svůj výkon tak dokáže díky technologickým možnostem přizpůsobit tomu danému okamžiku a podmínkám, což mu výrazně pomůže. Stejně to funguje ve všech oblastech, a tedy i v podnikání. Být inteligentním podnikem znamená využívat data a chytré technologie, efektivně směřovat zdroje, extrémně rychle reagovat na změny trhu i interního firemního ekosystému a obchodní procesy potom přeorientovat tak, aby směřovaly k co nejlepším výsledkům pro koncové zákazníky. Dopady inteligentního podnikání jsme názorně ukázali již během loňské akce SAP NOW Week 2018 v interaktivním 360stupňovém kamionu, který jsme přivezli do Prahy v rámci jeho první evropské tour. Kamion bude v Praze i letos, a sice 29. května. Srdečně vás zveme a těšíme se, že vás opět budeme inspirovat ke konkrétnímu využití chytrých technologií a našich ucelených řešení tak, abyste se mohli stát inteligentním podnikem.