Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Digitální transformace nahrazuje procesy i celé firmy
„Aby bylo možné mluvit o digitální transformaci, musí se podniky zbavit papíru a porozumět vlastním datům,“ říká generální ředitel DXC Technology Bedřich Max Luft.
Digitalizace je velkým tématem. Co si pod ní lze v podniku všechno představit?
Digitalizace rozhodně není ničím novým. Už v roce 1703 matematik Wilhelm von Leibniz vymyslel binární abecedu pro vyjádření hodnot našeho reálného světa pomocí bitů, tedy nul a jedniček. Pak se téměř 350 let nic nedělo, protože neexistovala žádná technologie, která by mohla Leibnizovy myšlenky rozvíjet. To, co se děje od 40. let minulého století, je více než přepis údajů reálného světa do nul a jedniček. Jedná se o digitální transformaci, kdy jsou právě díky digitalizaci některé věci nebo činnosti nahrazeny zcela novou realitou. Věc, která prošla jako jedna z prvních digitální transformací, je logaritmické pravítko. Nahradila ho kalkulačka a přestalo existovat. V současnosti se ale nejedná jen o předměty, které jsou digitální transformací nahrazeny. Jde o celé procesy a firmy.
Tak jako vzdělávání je celoživotním procesem, může být i digitální transformace pro firmu procesem, kdy lze stále přicházet na něco nového?
Samozřejmě. Jen si musíme uvědomit, že digitální transformace není projektem, který svěříte pouze svému IT oddělení. Je to agenda top managementu společnosti, kterou nemůže delegovat, protože se opravdu jedná o nejstrategičtější oblast rozhodování. A ke správnému rozhodování je potřeba vzdělání v této oblasti nebo pomoc externích konzultantů. Já bych doporučil některý z distančních kurzů špičkových zahraničních univerzit. Sám jsem v poslední době absolvoval dva takové a chystám se na třetí.
Někdo se digitální transformace obává kvůli možné ztrátě zaměstnání. Jak je možné skloubit digitalizaci s tím, aby zaměstnanci nepřišli o práci, ale získali novou pozici?
Této stránce digitalizace se podle mě věnuje víc pozornosti, než je nezbytně nutné. Ano, spousta stávajících profesí bude z hlediska své kapacity zmenšena nebo nahrazena. Stejně jak se to stalo už mnohokrát v naší historii. Důležité je, aby o tom společnosti se svými zaměstnanci aktivně mluvily a pomohly jim se na tuto změnu připravit – nejlépe školením na nové oblasti, kde nám nyní lidská síla chybí. Dnes tu máme obrovský nedostatek programátorů a analytiků, na druhé straně obrovský počet lidí v rutinních činnostech a provozech. To se musí změnit. Pevně věřím, že to jako společnost a lidstvo zvládneme.
Mohou v důsledku digitální transformace zaniknout nějaká celá odvětví?
Odvětví asi ne, ale firmy zcela jistě. Podívejte se, jak skončili takoví giganti jako Blockbusters, Sports Authority nebo Thomas Cook. Oni jsou těmi, kdo nástup digitální transformace do svého odvětví nezvládli.
A jaká odvětví mohou naopak vzniknout?
Digitální transformace se nese ve znamení souboje existujících a nově vzniklých digitálních platforem. Aby bylo jasné, o čem mluvím: Apple a Apple Store, Amazon a jeho market platforma AWS, Microsoft a Azure, AirBnB či VRBO, Uber nebo Liftago, Kiwi. A můžeme jmenovat další. Je dnes naprosto nezbytné, aby se top management společnosti zabýval otázkou, jak začít svůj byznys transformovat do podobně otevřené platformy a jaké existující platformy využít. Nyní se otevírá cesta ke zcela novým zákazníkům a obchodním možnostem. Digitální transformace představuje obrovskou možnost na přeskupení trhu, protože ze své podstaty umožňuje jednoduchý vstup na trh zcela novým hráčům s minimálním kapitálem.
V čem vidíte největší úskalí v současné neefektivnosti některých podniků?
Jsou to v podstatě dva klíčové kroky, které musí v každém podniku nastat, abychom mohli mluvit o digitální transformaci. Jsou jejím nezbytným předpokladem. První je vlastní digitalizace. To znamená, že by se podnik měl zbavit papíru ve všech svých činnostech a nahradit ho elektronickou informací v IT systému. Tento proces musí být opravdu důsledný. Druhým krokem je sběr a porozumění vlastním datům společnosti, a to nejen v informační oblasti, kam spadají finanční data a skladové zásoby, ale data o dynamice společnosti, tedy o strojích a chování zaměstnanců i zákazníků. Dále je potřeba shromažďovat data o externích faktorech působících na společnost. Jen tak je možné zahájit posun firmy na další výkonnostní horizont.
Vaše společnost DXC Technology je silným hráčem v poskytování služeb týkajících se informačních technologií. Znamená to, že umíte lidově řečeno ušít digitální transformaci na míru?
To je hezky řečeno. Ano, my známe velmi dobře všechny jednotlivé IT komponenty a máme i velmi schopné architekty, kteří spolu se zákazníkem mohou budovat strategii a řešení. Kromě výše uvedených procesů digitalizace a využití dat pro řízení firmy nabízíme svým zákazníkům ještě dva přístupy. Zaprvé je to „utilizace“ IT služeb. Snažíme se své zákazníky přesvědčit, že některé komponenty IT řešení už není smysluplné řešit vlastními silami. Naopak výhodněji vychází koupit je jako službu. Zejména se jedná o IT infrastrukturu, dnes především cloudovou, provozní služby podpory a IT bezpečnost. Druhý přístup spočívá i v konzultační pomoci při zavádění digitalizace do procesů zákazníka. Například jak využít data pro plánování v reálném čase.
Digitální transformace asi nemůže být ve všech firmách úplně stejná, jaké jsou rozdíly?
Základní věci jako odstranění papíru a využívání dat pro řízení společnosti jsou všude stejné. Liší se způsob, jakým bude management řídit jejich zavádění a můžeme říct, že jakési „znovuobjevení“ společnosti bude vždy unikátní. A to je i cílem. Aby firma věnovala hodně času hledání této nové unikátnosti pro své zákazníky.
Andrea Cerqueirová