Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Budujeme novou společnost podle nejlepších zkušeností
Rozhovor s Patrikem Cholevou, finančním ředitelem společnosti Skanska Poland
Když jste před lety nastupoval na pozici CFO Skansky v ČR, uvedl jste, že jedním z důvodů volby byly švédská kultura a styl práce. Jak se tehdy lišila firemní kultura u nás a ve Skandinávii?
Dramaticky. Byl konec roku 2008. Už tehdy měl management Skansky ve Stockholmu společné kanceláře, prosklené zasedačky a otevřenost byla cítit z každého jednání. Hned při přijímacím pohovoru ve Švédsku jsem věděl, že mi tato společnost a kultura budou pasovat. Skanska v ČR byla tehdy úplně jiná. Měla více než 20 různých právních entit a všechny s totálně odlišnými kulturami, zvyky a zájmy.
Co se vám na firemní kultuře a způsobu řízení společnosti ve Skandinávii nejvíce líbí?
Totální transparentnost, otevřenost a důraz na hodnoty, jako jsou etika, bezpečnost při práci či spolupráce. Nejde jen o krátkodobý zisk, ale o dlouhodobé chování se na trhu a ve společnosti. Heslem je Profit with purpose. Zároveň zde neplatí klasický hierarchický režim, ve Skandinávii si zakládají na prolínání všech vrstev. Více se diskutuje o nalezení nejlepšího řešení. Na druhou stranu, Skandinávie není jeden stát, vidím jasné rozdíly mezi střídmým Švédskem, blízkým Norskem, zvláštním Dánskem i vzdáleným Finskem.
Podařilo se vám za dobu působení v české pobočce tuto situaci změnit?
Věřím, že jsme posunuli firemní kulturu blíže k severskému modelu. Od sloučení všech společností do jedné přes vytvoření společných týmů a cílů až po vybudování značky patřící k nejtransparentnějším společnostem na českém či slovenském trhu. Skanska dnes patří i k nejzodpovědnějším společnostem v oblasti environmentu, udržitelného rozvoje či vztahu k zaměstnancům. Témata jako diverzita, inkluze či etika jsou běžně akcentována. Nicméně tato práce nikdy nekončí, musíte neustále posouvat laťku výše.
Od roku 2017 působíte na pozici CFO společnosti Skanska Poland. Proč jste se ocitl zrovna v Polsku?
Polsko je zajímavá země se vším všudy. To se odráží samozřejmě i ve firmě. Polská Skanska se z premianta skupiny stala téměř největším bolehlavem. Proto byl povolán tým z různých zemí Skansky, aby restartoval celou firmu. V managementu jsou kromě mě i Švédové, Brit, Ir a dva Poláci. Provádíme kompletní změnu. Neděláme úpravy, spíše budujeme novou společnost podle našich nejlepších zkušeností z ostatních zemí.
Jaká je situace co do firemní kultury a způsobu řízení?
Firemní kulturu měníme úplně z gruntu. Kultura totiž byla jednou z příčin úpadku. Firma byla příliš homogenní, zahleděná do sebe a svých dřívějších úspěchů. S představou, že „náš polský trh je unikátní a naše produkty jsou jedinečné, musíte nám věřit“. Bohužel to tak není, polský trh je docela standardní a důvěru si musíte zasloužit. Na druhou stranu, řízení Poláků je jiné než Čechů. Zjednodušeně mohu říct, že Polák na první místo dá srdce a pak až rozum. U Čechů je to naopak.
Jak se dá z pozice finančního ředitele měnit firemní kultura? A je to vůbec úkol pro CFO?
Samozřejmě. CFO je členem nejvyššího vedení a je pozorován lidmi, jak se chová, co říká a zdůrazňuje. Nesmí kázat vodu a pít víno, jestli chce mít důvěru ve firmě a něco požadovat. Podle správných hodnot se musí chovat nejen v práci, ale i osobním životě.
Nakolik je firemní kultura ovlivněna trhem, zákony a dalšími rozdíly daných zemí? Co vás v tomto ohledu nejvíce trápí?
Myslím, že podmínky v jednotlivých zemích ovlivňují chování ve firmách – a platí to i naopak. Tak jako jsou rozdíly mezi zeměmi, třeba mezi Švédskem a Českem, tak jsou i rozdíly ve firmách. Existují ovšem i výjimky, kdy se firma nechce chovat jako stádo, ale má větší ambice. Mezi ně patří i Skanska jak v Česku a na Slovensku, tak v Polsku. Chceme být tvůrci i lídry trhu nejen v oblasti profesionálního stavění a developmentu, ale i ve firemní kultuře, respektu jednoho k druhému či propagování etiky v byznysu. Věřím, že i tyto naše kroky povedou k tomu, že i Česko bude příjemnější zemí pro život a byznys.
Nakolik firemní kulturu ovlivňuje nástup moderních informačních a komunikačních technologií? Je jejich vliv z vašeho pohledu spíše negativní, nebo pozitivní?
Je zřejmé, že komunikace i efektivita práce se zrychlují díky těmto technologiím. Takže se tomu nemůžete vyhnout. Pro mě je to pouze tradiční střet generací, kdy ta starší nad tím kroutí hlavou a nová mladá to vnímá jako skvělý nástroj. Nemluvě o nejmladší generaci, která nepoznala nic jiného, a proto vůbec nerozumí diskusi. A dopad na firemní kulturu? Podle mě to závisí i na struktuře lidí, které máte. Jestliže jsou ve firmě zastoupeny všechny generace, je potřeba volit mix od osobního setkávání, papírových zpráv i interního systému založeného na principu sociálních sítí.
V poslední době se u nás hodně hovoří o zpomalení ekonomiky, někdo se dokonce zmiňuje o blížící se recesi, či dokonce krizi. Jaká je v tomto ohledu situace v Polsku?
Krizí se všichni rádi straší. Nevěřím, že nějaká velká v nejbližší době přijde. Zpomalení ano, to jsou ekonomická pravidla platná desítky let. A Polsko? Ekonomika roste strašně dlouhou dobu, ani krizi spojenou s Lehman Brothers zde pomalu nepoznali. Četl jsem, že za posledních dvacet let Polsko udělalo progres vůči ostatním zemím jako za předchozích pět set let. V Polsku spíše bankrotují firmy proto, že nezvládají svůj růst.
Jak podnikání Skansky ovlivňuje rostoucí tlak na „energetickou pasivitu“ budov? V ČR se firma prezentovala jako společnost, která je v tomto ohledu vždy o krok napřed..
Naším cílem je realizovat projekty s téměř nulovými dopady na životní prostředí. Chceme být pro zákazníky předním dodavatelem environmentálně šetrných řešení a poskytovat přidanou hodnotu v podobě nejmodernějších zelených inovací. Už dnes posuzujeme životní cyklus našich dodávek, produktů a technologií. A to jak ve výstavbě, vývoji, tak v údržbě. Máme řadu expertů ve všech jednotkách Skansky po celém světě a navzájem si vyměňujeme nejlepší řešení.
Jaké jsou vaše nejbližší cíle?
Začínám třetí a poslední rok v polské jednotce, kde realizujeme naši strategii CityBuilder, kterou jsme se současným managementem připravili pro Polsko. Mimo jiné osobně nastavuji proces pravidelných kvartálních i měsíčních setkání s projektovými manažery přes celou společnost, kde probíráme efektivitu jednotlivých projektů i směřování celých oblastí. Cílem je potvrdit rok 2019 jako rok obratu ve výkonnosti a předvídatelnosti.
Co vám přináší členství v Klubu finančních ředitelů? Nakolik je pro vás využitelné při působení na polském trhu?
Díky členství jsem blízko nejlepších lidí z oboru, na setkáních se navzájem inspirujeme novými řešeními, která jsou často univerzální pro každou zemi. Na setkání se řeší i témata přesahující hranice. Navíc jsem členem Rady klubu, kde mám možnost diskutovat o strategii a směřování. Takže členství vnímám velmi pozitivně.