Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Digitalizace formuje náš život i naše chování
„Většina obchodníků si postupně začíná uvědomovat, že bezhotovostní platby jsou jednodušší, pohodlnější a výhodnější než hotovost,“ říká šéf společnosti Worldline pro střední a východní Evropu Petr Ryska.
Společnost Worldline vstoupila na český trh roku 2016 pod obchodním názvem KB SmartPay a v současné době se snaží svou pozici ve střední Evropě upevnit. Dá se tedy říct, že na trhu platebních služeb probíhá konsolidace?
Ano, rozhodně. Konsolidační trend je v posledních letech velmi silný a bude určitě pokračovat. Nedávno jsem letmo zahlédl statistiku, že je v našem odvětví za poslední roky poloviční počet hráčů, jejich průměrná velikost je ale čtyřikrát větší. Samotný Worldline je potvrzením tohoto trendu, protože počet akvizic z poslední doby je opravdu velký. Zmínil bych například firmy jako Digital River, Equens, Six Payment Services nebo odkup aktivit společnosti First Data v Pobaltí. Čerstvou novinkou je pak oznámení akvizice společnosti Ingenico Group. V současné době jsme tak čtvrtou největší společností na světě v oblasti platebních služeb.
Jak segment platebních služeb ovlivňuje digitalizace?
Digitalizace dnes ovlivňuje většinu odvětví. Nebál bych se dokonce použít i příměr, že formuje náš život a naše chování. Digitalizace proto významně mění i svět placení. Jedním z momentů, který je patrný v řadě odvětví, je využívání a rozvoj chytrých zařízení. Už si to ani neuvědomujeme, ale seznam toho, co jsme dnes schopni vyřešit například z chytrého telefonu, je velmi dlouhý. Podobně je tomu i u plateb. Doba, kdy jsme chodili na pobočky zadávat a ověřovat platební příkazy, je minulostí. Dnes přes bankovní aplikace zvládneme drtivou většinu všech potřebných činností – od zadávání plateb, okamžité převody, QR platby, platby peer to peer, až po aktivaci nebo deaktivaci karty pro e-commerce. Přes různé virtuální peněženky si běžně kupujeme v kavárně kafe nebo platíme na čerpacích stanicích přímo u stojanu, aniž bychom museli jít dovnitř. Při placení využíváme i biometrické údaje, čímž se zrychluje komfort a rychlost placení pro obě strany – uživatele i obchodníka. Digitalizace a využívání chytrých telefonů navíc umožňuje jednoduše kombinovat placení a například věrnostní či bonusové programy. Tím se zvyšuje zákaznický komfort, důležitá personalizace služeb a v neposlední řadě rostou i výnosy.
Jak hodnotíte v této souvislosti rozvoj ApplePay, GooglePay a podobných služeb?
Zejména u ApplePay jsme zaznamenali po jeho spuštění v Česku opravdu raketový nárůst. Pomohla tomu určitě oblíbenost bezkontaktních plateb, jejichž podíl na celkovém počtu transakcí je u nás někde kolem 90 procent. Zde jsme rozhodně dál než většina zemí západní Evropy a dokonce patříme mezi top pět zemí světa. Podíl plateb přes virtuální peněženky na bezkontaktních platbách je aktuálně přes 10 procent, z toho zhruba dvě třetiny odhaduji přes ApplePay. Ještě před rokem byl přitom podíl virtuálních peněženek někde kolem jednoho procenta.
Čím si tento dynamický rozvoj vysvětlujete?
Je to kombinace několika věcí. Rozšíření a obliba chytrých zařízení, zvyklost platit bezkontaktně, rychlé a účinné ověření zákazníka, rychlé odbavení při placení. U někoho může hrát roli i obava ze sdílení údajů z platební karty s obchodníkem, což v případě virtuálních peněženek odpadá. Postupně si zvykáme platit tímto způsobem i menší položky. Navíc si většina obchodníků začíná uvědomovat, že bezhotovostní platby jsou jednodušší, pohodlnější a výhodnější než hotovostní.
To ale nejsou jediné změny v poslední době, co dalšího nás ještě čeká?
Určitě bude pokračovat dynamický vývoj v oblasti e-commerce, která zažívá už několik let dvouciferný růst. Z různých statistik lze vyčíst, že Česko by mělo být v příštích letech z pohledu procentního růstu v e-commerce dokonce na špici v celé Evropské unii. I zde je díky rozvoji nových aplikací vidět přesun nákupů z počítačů do mobilních zařízení. Dalšími nastupujícími oblastmi jsou i takzvané instantní platby, tedy superrychlé převody mezi účty odesílatele platby a příjemce, nebo využití zákaznických dat, kde díky dokonalejší znalosti svých klientů, mohou obchodníci lépe zacílit marketing, optimalizovat provoz, snižovat rizika a podobně. V neposlední řadě vidíme i dramatický nárůst zájmu o různá samoobslužná zařízení, například kiosky nebo automaty. Tento zájem souvisí nejen v masivním rozšiřováním bezkontaktních plateb, ale i se stále větším zájmem obchodníků nabídnout svým klientům rychlý a pohodlný způsob odbavení. Zavádění těchto zařízení navíc umožňuje obchodníkům snížit náklady a nabídnout třeba rozšíření služeb či prodejní doby bez extra nákladů navíc.
Robert Šimek