Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Distribuční společnosti musí digitalizovat procesy
Rozhovor s Martinem Zmelíkem, generálním ředitelem společnosti ČEZ Distribuce
Distribuční soustava čelí mnoha výzvám. Kromě řešení následků živelních pohrom sílí vlivy masovějšího nástupu obnovitelných zdrojů a posilování v oblasti kybernetické bezpečnosti. Jak tyto výzvy ovlivňují strategii společnosti ČEZ Distribuce?
Jedná se o nové výzvy, které je třeba řešit velmi rychle, a proto se na ně v současné době aktivně připravujeme. Je to například úprava investičního plánu i všech rozvojových aktivit, které mají umožnit integraci decentrálních zdrojů, nebo oblast elektromobility. S ohledem na rozsáhlé změny v řízení distribuční soustavy a její automatizace, jak na úrovni vysokého, tak do budoucna i nízkého napětí, bude zapotřebí současně rozvoj komunikačních prostředků při respektování požadavků na kybernetickou a informační bezpečnost. Tyto zcela nové oblasti s sebou současně přinášejí i nutnost upravit nastavení procesů. Komplexní změna naší společnosti je naplánována do roku 2022.
Nakolik ovlivňují rozvoj distribuční sítě ČEZ zkušenosti z živelních pohrom?
Na základě čím dál častějších živelních pohrom jsme přijali několik opatření, díky kterým došlo k výraznému zkrácení doby obnovení dodávek elektrické energie. Jedná se zejména o kruhování vedení a postupnou kabelizaci soustavy vysokého napětí. S ohledem na rozsah sítě a na nutnost projednat veškeré majetkoprávní vztahy v rámci výstavby jde o nesnadný úkol. Proto jsme zahájili tuto činnost nejprve pro ta území, která jsou nejčastěji zasažena klimatickými jevy. Zaměřili jsme se také na nastavení nové spolupráce s krajskými krizovými štáby. Vytvořili jsme manuál se základními informacemi k mimořádným událostem a návodem, jak v těchto případech postupovat. S tím souviselo i vytvoření speciálních krizových linek a spuštění nového Krizového informačního systému pro města a obce. Do něj se mohou starostové a členové krizových štábů registrovat a při mimořádných událostech jsou prostřednictvím SMS informováni. Pro širokou veřejnost ČEZ Distribuce letos v únoru spustila nový web www.bezstavy.cz, který slouží nejen k hlášení poruch, ale lidé se také dovědí předpokládaný čas obnovení dodávky.
S ohledem na strategickou důležitost přenosové soustavy roste význam informačních a komunikačních technologií, zároveň s tím ale roste i potenciální zranitelnost. Jak se s tím vyrovnáváte a které systémy jsou pro vás v tomto ohledu klíčové?
ČEZ Distribuce provozuje několik prvků kritické informační infrastruktury, proto je pro nás oblast kybernetické bezpečnosti jednou z priorit. Ročně do této oblasti vynakládáme stovky milionů korun. Klíčové jsou pro nás komunikační prvky a systémy řízení distribuční soustavy.
V poslední době se klade velký důraz na rozvoj elektromobility, to ale bude nutně záviset i na schopnosti distribučních sítí tento nápor zvládnout. Chystají se v tomto ohledu nějaké významnější změny?
Elektromobilita se stává výzvou zejména v posledních dvou letech v návaznosti na přitvrzování environmentální legislativy EU a my jako distributor na to musíme být připraveni. V první fázi se jedná o výstavbu páteřní sítě rychlodobíjecích stanic, které budou připojeny do sítě. Problém je, že podle vznikající legislativy distributor nesmí tato zařízení vlastnit ani provozovat. Proto musíme být připraveni na připojení daného počtu stanic z hlediska kapacity sítě, ale konečná aktivita je na straně komerčních subjektů.
Jak dále ovlivní rozvoj distribuční soustavy trendy decentralizace a chytrých sítí?
V naší koncepci počítáme s postupným nárůstem výrobců spotřebovávajících elektřinu. Dále byl v ČR zjednodušen proces pro instalaci malých zdrojů do instalovaného výkonu 10 kW, což může v kombinaci s programy, jako je Zelená úsporám, razantně zvýšit počet instalací částečně pokrývající spotřebu domácností. Nejdůležitějším stimulem bude rychlost výzkumu a vývoje v této oblasti. Pokud se účinnost těchto systémů „potká“ s klesající pořizovací cenou, dojde k velmi rychlému nárůstu instalací. Součástí nové evropské legislativy bude i konkrétní mechanismus rozpadu závazků EU v podílu obnovitelných zdrojů na členské státy.
Jak se v ČEZ Distribuci projevuje fenomén digitalizace a kde vidíte potenciál pro její rozvoj?
V naší společnosti můžeme hovořit především o digitalizaci procesů. V první řadě je potřeba zmínit vyšší tlak na efektivitu. Dále je to rostoucí komplexita distribuční sítě, například integrace decentralizované výroby, infrastruktura pro e-mobilitu a případná akumulace a také vyšší nároky na její řízení a údržbu. To vše donutí nejen nás, ale i další distribuční společnosti investovat do už zmiňované digitalizace procesů – konkrétně třeba do automatizace řídicích systémů. Souvisí s tím ale i investice do pokročilé analytiky pro preventivní údržbu nebo do kybernetické bezpečnosti.
Digitalizace nám pomůže lépe zorganizovat veškeré aktivity, počínaje měřením a konče preventivní údržbou, popřípadě správu majetku. Odběratelům zase umožní lépe rozumět vlastní spotřebě elektrické energie. Poskytne jim například on-line data o spotřebě, kterou bude klient navíc schopný i řídit, a otevře prostor úspoře energie. To se týká i těch spotřebitelů, kteří mají své domácí zdroje, chtějí využívat elektromobilitu nebo si instalovat vlastní baterie. Pro ilustraci – v současné době 16 z 27 zemí Evropské unie zavádí inteligentní měřiče u více než 80 procent klientů, což představuje 200 milionů elektroměrů do roku 2020.
Vizí ČEZ Distribuce je stát se lídrem v novém digitalizovaném prostředí. S tím je ale spojena i extrémní změna investic, která je pro nás na nadcházející dva roky velkou výzvou. Během čtyř let bychom měli být schopni přejít na systém založený na interní digitalizaci a řízení procesů, aniž bychom rezignovali na bezpečné provozování naší distribuční sítě. Plná digitalizace pak bude klást větší požadavky také na kompetence a schopnosti našich zaměstnanců.
S jakými výzvami pracujete v rámci své funkce? A jaké jsou vaše plány na nejbližší léta?
Výzev je hned několik. Momentálně se dostáváme do závěrečné fáze čtvrté regulační periody, tedy období, po které nám Energetický regulační úřad nastavuje parametry podnikání v regulovaném odvětví. Navazujícím cílem tak bude zvládnout debatu nad tvorbou páté periody. Pomůže nám to částečně zarámovat náš budoucí byznysmodel. Vlastně tím odpovíme na očekávání regulátora a veřejnosti ohledně toho, jak bude naše firma fungovat a v jaké kvalitě bude dodávat služby. Osobně bych se chtěl v naší společnosti zaměřit především na digitalizaci. Jde o trend, na který musíme jako distributor přirozeně reagovat. Je potřeba, abychom se soustředili na zavádění nejrůznějších chytrých technologií. V neposlední řadě je pro nás důležité soustavné zvyšování spolehlivosti dodávek elektrické energie. V době pokročilých IT technologií se nám podařilo dát výrazu „automatizace řízení“ nový rozměr. Nyní už mluvím o technologiích a postupech v sítích vysokého napětí, dosud běžných jen v sítích velmi vysokého napětí. Rádi bychom vybudovali firmu, která bude nejen v českém, ale i evropském kontextu patřit ke špičce distribuce elektrické energie.