Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Elektromobily navyšují dojezd a přispívají k lepšímu ovzduší
Benzínové motory z trhu úplně nezmizí, ale budou na ústupu. „Očekávám, že kolem roku 2030 bude vedle sebe existovat mix všech možných typů pohonů,“ říká generální ředitel české pobočky LeasePlan Martin Brix.
Skupina LeasePlan se zavázala do roku 2030 snížit emise svého vozového parku na nulu. Proč?
Celá Evropa bude v následujících letech regulovat produkci CO2 u nových aut, což povede k nárůstu prodeje elektromobilů na všech trzích včetně českého. Skupina LeasePlan chce tímto závazkem přispět ke zlepšení ovzduší v evropských městech. V české pobočce máme tým expertů, který firmám s přechodem na elektromobilitu pomáhá. Je toho totiž hodně, co musí firma změnit ve svém fungování, pokud má být její přechod na provoz elektromobilů úspěšný.
Očekáváte, že benzínová auta z trhu úplně zmizí?
Osobně si myslím, že kolem roku 2030 bude vedle sebe existovat mix všech možných typů pohonů. Neočekávám, že bude jednoznačně převládat jeden nebo druhý. Na různé typy tras se totiž hodí různé typy motorů. To znamená, že nyní nejvíce zastoupené motory – dieselový a benzínový – budou sice na ústupu, ale na trhu budou stále mít své místo.
Poroste úměrně tomu trh s elektromobily?
To bych neřekl. Přestože je vysoce pravděpodobné, že letos dojde ke zdvojnásobení počtu elektrických vozidel registrovaných v ČR. Stále to znamená růst ze současných 2500 vozů na 5000. V porovnání se západní Evropou jde o zanedbatelné číslo, a to i v relativních číslech. Pořízení elektromobilu je v Česku stále velmi drahou záležitostí.
Nejsou řešením hybridní automobily?
Hybrid je dvojí technologie v jednom autě. Dražší a komplikovanější. Emise se přitom o tolik nesníží. Je to taková zvláštní, přechodová záležitost. Očekávám spíš skok rovnou na elektromobily. Tedy pokud nebude nákup hybridů podporován nějakou speciální dotací, jako to vidíme v zahraničí.
Budou lidé elektromobily vůbec chtít?
V následujících letech se kvůli ekologickým regulacím výrazně zdraží nová auta, malá i velká. Lidi začnou přemýšlet nad tím, jestli vůbec potřebují vlastní auto. Mnohem výhodnější si bude auta pronajímat, půjčovat a sdílet. Čeká nás velký rozvoj carsharingu v nejrůznějších podobách.
Jak dlouhý je nyní typický operativní leasing?
Nejčastěji uzavíráme smlouvy na 36 nebo 48 měsíců. Většina zákazníků si po skončení leasingu ihned pronajímá jiný vůz. Díky tomu jezdí neustále v nových, moderních a bezpečných automobilech.
Očekáváte, že na trhu leasingových společností dojde v nejbližší době k další konsolidaci?
Celá oblast mobility prochází velkými změnami, přichází doba alternativních pohonů, v dlouhodobém horizontu autonomních vozidel. Hlavní roli hrají nejmodernější technologie a zkoušejí se nové obchodní modely založené na principech sdílení. To vše ale s sebou přináší také určitá rizika neočekávaných výkyvů na trhu. V takovém prostředí se lépe daří velkým hráčům, kteří mají dostatečné finanční zázemí a stabilitu. Lze tedy očekávat, že se jejich dominance na trhu bude nadále zvyšovat.
Co je nejdůležitější etapou vzdělávání zaměstnanců?
Asi nejtěžší je dodat takovou úroveň vzdělávání, která splní očekávání všech zúčastněných stran. Jak očekávání zaměstnanců ohledně formy a obsahu, tak zaměstnavatelů, kteří chtějí mít jistotu, že absolventi umí použít nabyté znalosti v praxi. V dnešní době, kdy se způsoby lidské komunikace tolik mění vlivem technologií, je to asi největší výzva.
Jak dosáhnout toho, aby investice do proškolení zaměstnanců měla rychlou návratnost?
Jde o to, jakou formu školení firma zvolí. Vzhledem k tomu, kolik možností nám současné technologie umožňují, je třeba být vždy otevřený novým postupům, které bývají sice dražší, zato výrazně efektivnější než ty tradiční. V poslední době mě například zaujalo využití virtuální reality pro školení u technických profesí.
Je třeba mít v tomto oboru talent, nebo jde hlavně o tvrdou práci?
Talent je dobrým předpokladem pro výraznější kariérní růst, ale motivace a píle jsou daleko důležitější.
Jak obtížná je cesta od finančního ředitele k řediteli generálnímu?
Snadná, pokud není finanční ředitel příliš zahleděný do čísel a dokáže dobře vnímat vazby mezi čísly a sociálními vztahy. Pokud je schopný podporovat chod podniku a motivovat lidi kolem sebe, tak je jen otázkou času, kdy se mu podaří udělat krok o stupeň výše. Zejména v této době, kdy je potřeba se rychle rozhodovat a umět rozumně riskovat, je to logická cesta. Důležité je mít tu správnou vizi a sdílet ji se svým týmem.
Robert Šimek