Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Každý finanční ředitel by měl být kreativní
Rozhovor s Michaelou Kovářovou, finanční ředitelkou Skupiny ICZ
Za pár dní oslavíte v ICZ šest let. Jaké představy a očekávání jste měla, když jste do firmy nastupovala?
O ICZ jsem věděla, že je to renomovaná, navíc ryze česká skupina IT firem, která na trhu působí řadu let. Samozřejmě jsem si zjišťovala informace o tom, jaké produkty nabízí a kdo jsou její zákazníci, jakou má firma reputaci. Ale nakonec jsem měla pocit, že je tak trochu neviditelná.
Proč si myslíte, že tak může ICZ na lidi působit?
Je to dáno především agendou, kterou se firmy ze Skupiny ICZ zabývají. Podstatnou část jejich aktivit představuje vývoj a implementace nejrůznějších informačních systémů pro veřejnou správu a samosprávu. Často pracují s utajovanými a citlivými informacemi a tomu musí přizpůsobit i komunikaci navenek. Je to ale škoda, protože to, na čem mí kolegové a kolegyně v jednotlivých realizačních sekcích pracují, se dotýká každodenně nás všech, jen o tom málokdo ví.
Můžete zmínit konkrétní příklady, kde všude je možné se s výsledky práce ICZ setkat?
Samozřejmě. ICZ stojí za významnou částí elektronizace veřejné správy, chcete-li eGovernmentu. Podíleli jsme se na vývoji registrů obyvatel, živnostenského podnikání, osob, řidičů, vozidel a mnoha zdravotnických registrů. V krajských či fakultních nemocnicích máme implementován klinický systém, který umožňuje efektivně řídit jednotlivé ambulance, vytíženost lůžek, operačních sálů či medikaci pacientů. Spolupráci mezi zdravotnickými zařízeními podporuje produkt pro bezpečnou výměnu zdravotnické dokumentace. Naše systémy zajišťují zpracování elektronické dokumentace a komunikace s občany, třeba spisovou službu v České správě sociálního zabezpečení či v řadě magistrátů a městských úřadů. Důležitá je také dopravní agenda podporující bezpečnost silniční dopravy. Samostatnou kapitolou je pak oblast řízení letového provozu nebo pozemních vojsk, kdy se spoluprací obou dceřiných firem podařilo připravit produkt propojující tyto aplikace. V běžném životě se s našimi produkty nepřímo potkáte v supermarketech. Každé pivo Budvar prochází plně automatickým skladem, jehož logistický mozek vytvořila ICZ. Komerční řešení, jako je řízení výroby, Průmysl 4.0, ale i podpora práce finančních institucí a bank, jsou také oblasti, kterým se intenzivně věnujeme.
Co oblast utajovaných skutečností a jiných citlivých informací?
Při současné plné digitalizaci je zajištění bezpečnosti dat naprosto zásadní. Naše dceřiná společnost má certifikaci na „přísně tajné“ a také disponuje několika unikátními patenty. Ve spolupráci s NBÚ vyvíjí národní kryptografické prostředky, zajišťuje výměnu utajovaných informací mezi zahraničními úřady, Ministerstvem zahraničí ČR a dále s EU. Jednou z největších zakázek Skupiny ICZ byl projekt elektronických náramků pro domácí vězně realizovaný naší slovenskou dceřinou společností pro Ministerstvo spravedlnosti SR. Velmi si ceníme i úspěšných projektů pro NATO a Evropskou vesmírnou agenturu.
Věnujete se i projektům, které mohou být považovány za méně obvyklé?
Stále častěji ICZ proniká i do oblasti umělé inteligence, například využitím neuronových sítí pro identifikaci ztracených domácích mazlíčků a jejich vyhledání v registru. Za méně obvyklé, ovšem strategicky důležité, lze považovat projekty v zahraničí, kde jsme aktivní zejména v dodávkách řízení letového provozu. Teritoria jako Malawi, Bangladéš, Nepál jsou nevšední a nevšední je také řízení takových projektů včetně řízení rizik.
ICZ se zabývá především elektronizací. Jak ale funguje v samotné firmě? Neplatí zde rčení, že „kovářova kobyla chodí bosa“?
To naštěstí rozhodně neplatí. Mohu zodpovědně prohlásit, že naše firma je maximálně „bezpapírová“, a to jak v oblasti běžných finančněprávních dokumentů, tak v oblasti revizních a schvalovacích procesů.
Vaší kompetencí je finanční řízení firmy, je ale zřejmý přesah této kompetence, protože se věnujete i dalším úkolům mimo oblast financí…
Klasickému „finančnímu“ řízení se věnuji stále méně, spoléhám na svůj kvalitní tým. Zaměřuji se více na strategický rozvoj, podporu byznysu, zvyšování efektivity a řízení rizik. Naše projekty jsou dlouhodobé, každý je jiný a má svá rizika. V ICZ se spoléháme na vlastní expertizu, nikoli na externí poradce. A nemohu opomenout compliance – přece jen se pohybujeme v oblasti veřejných zakázek. Čeho si vážím, ale zároveň vnímám jako velký závazek, je má přímá zodpovědnost vůči akcionářům firmy.
Za osobní výzvu pak považuji nutnost propojit požadavky a představy zaměstnanců, zákazníků a korporace tak, aby všichni byli spokojeni. To vyžaduje jistou míru kreativity i u finančního ředitele. Někdy prostě jedna a jedna nemusí být přesně dvě.
Co současný nedostatek kvalifikovaných lidí?
Ano, to je u nás velké téma. Náš úspěch prostě závisí na lidech, kterých je i v oboru IT velký nedostatek. Kromě standardního náboru přes agentury jsme aktivní na sociálních sítích, máme profil na Proudly, odměňujeme vlastní zaměstnance za doporučení někoho nového, realizujeme stáže pro studenty. Snažíme se udělat maximum nejenom pro to, abychom přilákali nové zaměstnance, ale, a to je mnohem těžší úkol, abychom si ty stávající udrželi. Zaměřujeme se na rozvoj zaměstnanců a středního managementu jak interními odbornými kurzy, tak možností zapojit se do různých projektů a spolupodílet se tak na tvorbě strategie. Vytvořili jsme relaxační zóny, v té pražské dokonce hrajeme pingpongovou ligu. Snažíme se ale také kontinuálně zjišťovat názory našich zaměstnanců, poslední takovou aktivitou byl externí anonymní etnografický průzkum.
Jak průzkum dopadl?
Potvrdil některé předpoklady a přinesl i mnohá překvapení, zejména to, že většina zaměstnanců Skupiny ICZ sdílí stejné hodnoty napříč sekčním zařazením či lokalitami. Jsem moc vděčná za otevřenost, se kterou naši zaměstnanci k tomuto průzkumu přistupovali, a cením si toho, že jsme vnímáni jako stabilní firma, která dobře reaguje na potřeby svých lidí. Ti jsou odborníky „hrdými na svůj produkt“, kteří věří tomu, co v ICZ dělají. A zřejmě i díky tomu u nás pracují generace rodičů a dětí. Zajímavý byl i výstup ohledně komunikace, který naprosto vyvrátil stereotypy o „ajťácích“. Ti naši třeba dávají v komunikaci přednost osobnímu kontaktu před tím elektronickým. Náměty na zlepšení chceme co nejdřív rozpracovat do konkrétních kroků.
Je něco, co jste za těch šest let o ICZ nevěděla a překvapilo vás to?
Nevěděla jsem, že za podle všeho vůbec první grafickou webovou stránkou v ČR stojí ICZ, konkrétně pan Jiří Němec, který ji, ještě pod hlavičkou firmy EUnet, jež s ICZ později splynula, vytvořil v roce 1995. A mimochodem, jeho dcera také pracuje v ICZ.