Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Ke správnému rozhodnutí nepotřebujete „radu moudrých“ ani PowerPoint
Rozhovor s Jiřím Ponrtem, finančním ředitelem Alza.cz
Alza neustále roste jak z pohledu obratu, rozšiřování sortimentu o další a další segmenty zboží, tak expanzí do zahraničí a v neposlední řadě i zlepšováním dostupnosti, zkvalitňováním logistiky a rozšiřováním svých služeb. Jak se dá tak mnohodimenzionální růst dlouhodobě zvládat?
Zvládat se to dá, ale je za tím spousta dřiny a úsilí. Rozhodně dávno neplatí, že e-shop vlastně roste sám. Myslím, že se nám daří, protože náš fokus je opravdu na zákazníkovi, na tom, jak udělat novou věc dobře a tu současnou ještě o kousek vylepšit. Abychom byli efektivní, rozhodovací pravomoci jsme posunuli hluboko do organizační struktury. Ke správnému rozhodnutí v drtivé většině nepotřebujete ani „radu moudrých“, ani PowerPoint.
A jak se daří pronikání do B2B segmentu? Jaké máte v tomto ohledu cíle?
B2B roste rychleji než celá Alza, za což jsem moc rád. Obzvlášť za situace, kdy B2B obchodníci zatím působí jen v ČR a SR a kdy je mnoho nových produktových segmentů určeno spíše koncovým zákazníkům než firmám. Myslím, že se nám podařilo změnit systém našeho fungování na více osobní a prozákaznický. Obchodníci dnes zákazníky aktivně navštěvují, protože chápeme, že i přes vyspělost systémů je osobní kontakt mnohdy nenahraditelný. Snažíme se být výrazně aktivnější, než jsme kdy byli. Třeba vloni před Vánocemi jsme otevřeli na hlavní stránce speciální patro Pro školy a stát, kde školám, obcím a státním organizacím nabízíme produkty a služby šité přímo pro ně na míru. A samozřejmě za tím stojí dedikovaný tým obchodníků, který se o tyto zákazníky stará. I naše další služby nabízíme B2B zákazníkům – například pronájem elektroniky pod názvem Alza Neo.
Který ze zmíněných růstů je pro vás největším oříškem či největší výzvou a proč? Nemyslím tím z pohledu potenciálu růstu, to budou jistě zahraniční expanze, jde mi spíše o vaše osobní výzvy z pohledu náročnosti řízení.
Výzev je hodně. Mně osobně nejvíc pomohla možnost vést v Alze i nefinanční oddělení – B2B obchod, oddělení nákupu a prodeje –, což se málokdy CFO poštěstí. Získal jsem tak přesahy, ze kterých stále těžím a snažím se je dál rozšířit. Výzvou pro firmu je a do budoucna ještě bude, zda dokážeme dobře rozvíjet naše současné zaměstnance plus získávat další skvělé posily z trhu. Jen tak se dá zvládnout rozvoj firmy a všechny inovace, které bychom rádi uvedli na svět.
Jak se Alze v jednotlivých segmentech daří a kde plánujete přidat?
V produktových segmentech se kromě tradičního IT a mobilů daří velmi dobře velkým a malým domácím spotřebičům, kde vidíme velký potenciál růstu. Úplně stejně jako třeba ve sportu nebo gamingu. V rámci finančních služeb budeme dál rozvíjet pronájem přístrojů pod programem Alza Neo, letos se zaměříme více na firemní zákazníky.
Nabízíte skutečně širokou paletu možností úhrad zboží včetně platbou bitcoiny, jako jedni z prvních na trhu jste zavedli možnost placení prostřednictvím Apple Pay. Jaký zájem o takové možnosti plateb je a nakolik ovlivňuje strukturu zákazníků?
Konkrétně u Apple Pay nás zájem zákazníků mile překvapil. Jablíčkáři opravdu čekali na tuto metodu netrpělivě, a jakmile byla k dispozici, neváhali ji využít. Během dvou týdnů od spuštění s ní zaplatili zboží za více než čtyři miliony korun.
Jak náročným procesem uvnitř firmy muselo zavedení nového způsobu platby, jakým je třeba Apple Pay, projít od prvotní myšlenky přes prověřování smysluplnosti a náročnosti po vlastní spuštění?
Zrovna u Apple Pay to celé proběhlo v řádu týdnů. Bylo to také tím, že jsme dokázali na vývoj dedikovat IT a FIN tým a také jsme se v uplynulých letech dost naučil při implementaci platebních metod určených pro zahraničí.
Alza je pro většinu zákazníků stále především spojená s IT technologiemi, a to jak sortimentem, tak z pohledu vývoje vlastních systémů. Jaký je váš osobní vztah k IT?
Vždycky jsem si myslel, že technicky na tom nejsem špatně, ale až s příchodem do Alzy jsem pochopil, že požadovaná úroveň je jinde. Stále se snažím zlepšit, byť vím, že ajťák ze mě nebude. Nicméně s IT komunikuji prakticky na denní bázi a musíme si vzájemně rozumět.
Které nástroje vám při vaší práci nejvíce pomáhají?
Z těch technických určitě náš interní ERP systém a pak všechny datové kostky, které naši analytici připravili a neustále vylepšují. Ti, kdo mi pomáhají nejvíc, však nejsou stroje, ale moji kolegové. Díky nim je Alza tam, kde je.
Snažíte se ovlivňovat vývoj interních IT systémů tak, aby vám usnadnily práci nebo rozšířily její možnosti?
Určitě. Finance jsou jedním ze dvou či tří oddělení, která zadávají nejvíce požadavků na rozvoj a úpravy našeho interního IT systému. Budujeme finanční procesy k novým službám/zemím/způsobům prodeje atd. a dále čistě zákaznické věci – nové platební metody nebo finanční služby. Zároveň se snažíme ušetřit a zjednodušit práci sobě i svým kolegům. Například hlavní účetní nebo manažerka treasury samy zadávají nejvíce IT požadavků za finance, řeší s programátory vývoj na denní bázi. Jsou to ony, které po dohodě s vývojáři říkají, co se bude v našem IT systému programovat v oblasti financí.
Každá smysluplná práce by měla člověka něčím naplňovat a obohacovat. Co vám dosavadní práce pro Alzu nejvíce dala?
Mám možnost pracovat s chytrými lidmi, dělat zajímavou a rozmanitou práci a neřešit interní politiku, jak jsem to občas zažil v korporátu. To celé je zarámováno tím, že firma roste a vaše role se každým rokem mění, byť písmenka na vizitce zůstávají.
Zavoral. Jak se s ním spolupracuje? Dává vám velký prostor pro řízení ve vaší oblasti, nebo úzce spolupracujete?
Spolupracuje se mi dobře i proto, že Aleš nechává velký prostor a zároveň otevřené dveře. Ty dveře využívám hlavně u finančních služeb, kde jeho vnímání zákazníka a schopnost inovací jsou opravdu neuvěřitelné.
Jaké máte plány do budoucna?
Úplně dlouhodobé plány nedělám, v takto dynamickém prostředí to navíc jde těžko. Vím, co chceme dělat v následujících řekněme dvou letech, a vím, že ani tento rok nebude bez zásadních novinek. Jen v prvním čtvrtletí jsme spustili zmiňovaný Apple Pay nebo třeba unikátní službu pro financování dodavatelů Alza Financing. A na dalších věcech makáme.