Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Mladým manažerům chybí hodnoty a slušné vychování
Firmy si často stěžují na přístup současné mladé generace. „Je to směs rozpaků, zlosti a pocitů nevděčnosti, když nastupující talenti nemají zájem tvrdě dřít,“ říká ředitel společnosti Stanton Chase International Marek Huml.
Jak moc se svět řízení financí proměnil v posledních deseti letech?
V oblasti finančního řízení došlo k velmi podstatným změnám. Za nejdůležitější považuji posun od pasivní a reaktivní práce k proaktivnímu strategickému řízení. Od finančního ředitele se nově očekává, že bude šéfovi firmy parťákem v oblasti obchodních strategií, bude sledovat a zavádět nové trendy v oblasti finančních analýz a pomůže identifikovat nové obchodní příležitosti. Finanční manažeři si přejí mít ve firmách větší zodpovědnost. Chtějí například řídit IT, HR, právní oddělení, nákup a někdy i obchod a prodej.
Jak je to u velkých firem?
V mezinárodních firmách vidíme posun k větší centralizaci řízení. Není výjimkou, že namísto finančního manažera v každé zemi mají někoho, kdo finančně řídí několik zemí. S tím jde ruku v ruce i centralizace některých finančních funkcí nebo jejich outsourcing především v oblasti zpracování mezd, faktur a řešení pohledávek. Tím se finančnímu manažerovi otevírá nový prostor pro strategické oblasti a skutečné řízení. Čím dál větší roli hraje také digitalizace. Loni jsme na toto téma dělali celosvětový průzkum. Zjistili jsme, že 85 procent z několika stovek oslovených finančních manažerů považuje datové a prediktivní analýzy za technologie s největším dopadem na budoucnost. Zároveň 65 procent dotázaných považuje zavedení takových změn za výzvu.
Je třeba mít v tomto oboru talent, nebo jde hlavně o tvrdou práci?
Pro finanční řízení musí být člověk bystrý, umět rychle počítat a hlavně milovat čísla. Bez tvrdé práce se ale těžko dostanete na vrchol. Nejsem proto příliš překvapený, když si firmy stěžují na přístup současné mladé generace. Je to směs rozpaků, zlosti a pocitů nevděčnosti, když nastupující talenti nemají zájem tvrdě dřít. Rovnováha mezi prací a soukromým životem je důležitá, ale mladým chybí základní vychování a hodnoty: zůstat loajální, pokud do mě firma investuje, mít srovnané účty ve vztahu k zaměstnavateli a podobně. Pokud jako zaměstnavatel máte investovat do zaměstnance po dobu pěti a více let, nechcete, aby vám po dvou letech odešel. To se ovšem běžně děje. Mladí nemají problém seknout zaměstnavateli s prací, odjet na půl roku do střední Ameriky a po návratu se bez jakýchkoliv rozpaků vrátit na pracovní trh. Míst je hodně. Otázka je, jak budou tito lidé úspěšní, až se změní ekonomická situace.
Co je potřeba pro to, aby byl z člověka dobrý finanční manažer?
Říká se, že to nejdůležitější se člověk naučí v mateřské školce. S trochou nadsázky to platí i pro finanční manažery. Počátek kariéry je právě období, které je pro většinu z nich mimořádně intenzivní, protože se musejí co nejrychleji dostat do problematiky například finančního řízení. Kdo se chce udržet ve formě nebo ji zlepšit, musí se od této chvíle učit neustále, až do konce kariéry.
Jak to udělat, aby se investice do vzdělání co nejrychleji vrátila?
Efektivní investice do vzdělání je taková, která je systematicky řízená. Musí vycházet z kompetenční analýzy, tedy z toho, co člověk umí, a směřovat k tomu, aby dalším vzděláním získal schopnosti, které potřebuje pro současnou nebo budoucí roli. Je třeba posilovat dovednosti, které jsou pro danou roli nejdůležitější, podobně jako ve sportovním tréninku. Celý vzdělávací proces je potřeba stále sledovat a vyhodnocovat.
Je složité obsazovat pozice CFO?
Dobrých lidí je nedostatek, ale to je naše úloha, abychom je našli. Je to detektivní práce, protože oslovujeme ty, kteří momentálně o změně práce neuvažují, a nasazujeme jim brouky do hlavy, motivujeme je ke změně. Problém vidím v už zmíněném vychování. Firmám trvá věky, než se vyjádří, kandidáti jsou často vrtkaví a obě strany utíkají před vyjednáváním. Rozhodovat se rychle, být zodpovědný, solidní a hledat společnou řeč jsou ale kvality, které chtějí obě strany.
Jaká je cesta od CFO k CEO?
CFO se musí ukázat jako člověk s citem pro byznys a schopností definovat a zavádět finanční i obchodní strategie. Musí se zajímat také o další oblasti, třeba o obchod, o výrobu a podobně. Ambiciózní a úspěšní finanční ředitelé chtějí řídit širší část společnosti, v jistých případech pro ně nemusí být složité plynule přejít na pozici CEO.
Je postup tímto směrem automatický?
Postoupit z pozice finančního ředitele na šéfa celé firmy není nic neobvyklého, ale není to úplně automatické. U obchodní firmy se spíše očekává, že se jejím šéfem stane obchodní ředitel, u výrobní firmy výrobní ředitel.
Jaké jsou dovednosti a kompetence, bez nichž se úspěšný CEO neobejde?
Musí to být přirozený týmový hráč, který umí s lidmi jednat a vycházet. Měl by také umět motivovat, rozvíjet ostatní a být ochoten vychovávat si nástupce. A samozřejmě to musí být skvělý stratég a rozumět svému oboru. Není ani tak složité stát se šéfem, spíš se na tomto místě udržet a něco dokázat. Víme, že průměrná životnost šéfů ve světě se zkracuje, odcházejí po třech až pěti letech. To je velmi krátký čas na to být úspěšný. Bez jasné firemní strategie a nastavení směru, kterým se firma vydá, to nejde. Stejně tak to není možné bez skvělého týmu, o který se můžete opřít.