Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Platební styk už není jen doménou bank
Přínosy fintechů lze shrnout do několika bodů. Jsou to především obrat v klientské péči, jednoduchost a flexibilita.
Na české bankovní scéně, dlouhodobě vyhrazené bankám, se v poslední době objevila řada inovativních nebankovních projektů. Namátkou služba odložených plateb Twisto nebo Mall Pay, peer-to-peer posílání peněz a jejich směna Revolut nebo stravenkové karty firem Lidl a Edenred, která navíc ještě zavedla mobilní služby Google Pay a Apple Pay. Pojďme se podívat, co za tím stojí a jaké jsou další perspektivy.
Odpovídá Michal Čarný, ředitel rozvoje Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko:
V čem se podle vás mění platební služby a role bank v této oblasti?
Tradiční banky měly dlouhodobě výhodu ve dvou oblastech. V první řadě představovaly a představují záruku bezpečnosti, která je pro klienty velmi důležitá. Zadruhé byly centrálním místem, kam si klient přicházel pro celou řadu různých produktů a pro rady z oblasti financí. Tato pozice bank ale už zdaleka není tak neotřesitelná, protože dochází ke změně očekávání klientů. To je výrazně podpořeno aktivitami digitálních nebo technologických gigantů, jako jsou Google, Facebook nebo Apple, ale do značné míry také fintechoví hráči.
Co fintechy klientům přinášejí?
Přínosy fintechů lze shrnout do několika bodů. Zaprvé je to obrat v klientské péči. Tradiční instituce přemýšlejí o nových produktech, fintechy tento proces obrátily a zaměřují se nejdříve na klienta a jeho potřebu. Dalším bodem je jednoduchost. V tom jsou fintechy hodně vpředu, protože se většinou soustřeďují na relativně přesně definovaný problém či úzkou skupinu aktivit. A v neposlední řadě je to flexibilita. Rychlost rozhodování, implementace změn a reakce na požadavky klientů jsou u fintechů samozřejmě na výrazně vyšší úrovni. Řada tradičních bank se ale u fintechů už inspirovala a postup- ně aplikuje přístup zaměřený na klienty. U nás je v tomto ohledu poměrně daleko třeba Air Bank, zajímavé inovace uplatnili také v České spořitelně. Fintechy zatím limituje to, že je klienti nepovažují za stejně bezpečné jako banky, i když pro to v řadě případů není žádný důvod.
Objevují se tedy i nějaké silné fintechové projekty, kterých se banky mají obávat?
V Evropě existuje řada inovativních řešení, jako třeba N26. V Česku máme například Twisto, což je první fintech, který nabídl Apple Pay, umí rozdělení útraty mezi přáteli i další inovativní a žádané služby a expanduje do zahraničí. Dále mohu zmínit Revolut, což je služba původně zaměřená na cestovatele, která ale nyní nabízí univerzální platební nástroje. Zajímavá je třeba jejich kovová karta, která rozproudila diskuse o prémiových produktech v tuzemsku i z toho důvodu, že si ji může pořídit každý. Co se týká našich inovací, tak Mastercard, společně s firmami Apple a Goldman Sachs, uvedl na trh kartu Mastercard Digital-First. Samotný produkt i s ním spojená technologie jsou vůbec prvními svého druhu. Na rozdíl od tradičního způsobu vydávání a distribuce karet se karta Digital-First objeví v digitální peněžence klienta mnohem dříve, než může dorazit v obálce do poštovní schránky. Při použití revolučních bezpečnostních funkcí, jako je TouchID nebo FaceID, trvá ověření jen několik sekund. Mezi úspěšné inovativní firmy v České republice patří také stravenkové firmy. Například společnost Edenred je první a jedinou stravenkovou kartou v ČR, která spustila službu Apple Pay a předtím už úspěšně zavedla i Google Pay.
Jaký vývoj tedy lze v oblasti placení v nejbližší době čekat?
V nejbližší budoucnosti se zcela určitě výrazně změní očekávání klientů, kteří budou chtít i od tradičních bank mnohem jednodušší a přátelštější řešení zaměřená na jejich potřeby. Kolik klientů se ale reálně přesune od bank k fintechům, je otázka.
A jaká tedy bude v budoucnu pozice fintechů?
V podstatě se nabízejí tři cesty. Podle první se fintechy skutečně nakonec stanou plnohodnotným konkurentem tradičních bank. Po této cestě kráčí třeba zmíněný projekt N26, který má ambici získat až 10 procent zákazníků od evropských bank do tří let. Proto neustále rozšiřuje paletu služeb a uzavírá partnerství, například s WeltSparen nebo TransferWise, aby se stal ústředním finančním „kokpitem“ pro širší spektrum finančních potřeb svých klientů.
Další možností je, že fintechy budou jen klientsky atraktivním nástrojem nebo aplikací, a využijí tak atraktivní balení, které jsou schopny nabídnout, ale prověřeným dodavatelem služeb nadále zůstanou tradiční hráči. Anebo se nakonec ukáže, že to je ekonomicky nerentabilní cesta. Fintechy fungují v řadě případů ekonomicky velmi odlišně od tradičních bank a zaměřují se spíše na získání investic než na profitabilní fungování. Velká otázka tedy je, zda fintechy budou schopné do budoucna vytvořit udržitelný byznysmodel a přežít dlouhodobě.
Odpovídá Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista:
Na čem je hlavně postaven úspěch Twista?
Daří se nám zásadně zjednodušovat svět placení, jak on-line, tak off-line, takže přinášíme zákazníkům novou míru pohodlí. Také neustále inovujeme a díky tomu, že jsme start-up, se nám daří přinášet na trh novinky rychleji než bankám. A zatřetí máme naprosto transparentní podmínky, uživatelsky přívětivou mobilní aplikaci a přátelskou zákaznickou podporu. Tím pádem máme desítky tisíc spokojených zákazníků, kteří nás sami doporučují dále, sdílejí nás na sociálních sítích anebo o nás píší blogy, což organicky přivádí další zájemce, kteří si chtějí pomocí technologií zjednodušit placení a život.
Jak spolupracujete s Mastercard?
Mastercard je naším strategickým partnerem pro vydávání karet a platebních náramků včetně integrace do věrnostního programu Mastercard Priceless Specials. Výrazně nám také pomohl se spuštěním Apple Pay. V neposlední řadě spolupracujeme na různých marketingových kampaních. Loni jsme například poslali dva výherce na cestu kolem světa s Twisto kartou. Které z vašich služeb mají nejvíce uživatelů? Historicky nejvíce používanou službou Twista je platba jedním klikem v e-shopech. Tu za pětiletou historii firmy využilo přes půl milionu Čechů. Číslo je ale ovlivněno faktem, že se dlouhou dobu jednalo o náš primární produkt.
Nyní výrazně roste počet majitelů Twisto účtu, který kromě platby na jeden klik v partnerských e-shopech nabízí platební náramek, kartu, Apple Pay, středový kurz na zahraniční platby, cestovní pojištění a další vychytávky pro zjednodušení každodenních plateb. Twisto účet má nyní téměř 60 tisíc Čechů.
Jaké jsou aktuální produktové novinky?
Největší novinkou je pro nás spuštění služby Apple Pay, kterou využívá více než 7,5 tisíce zákazníků. Několik tisíc lidí si za poslední týdny Twisto založilo, protože jejich banka tuto platbu nenabízí. Brzy představíme automatickou kategorizaci plateb, aby měli zákazníci ještě lepší přehled o svých výdajích. Velkou novinkou bude možnost nahrát si do Twista své peníze pro zákazníky, kteří nechtějí platit kreditem. Výhodou bude, že i tyto vlastní prostředky budou maximálně zabezpečeny. Dále je naším plánem spustit Google Pay pro české zákazníky a také možnost přímo z aplikace snadno pojistit například svůj mobil nebo počítač.
Co další plány, ať již produktové, nebo týkající se průniků do zahraničí?
Velkou novinkou pro nás je zisk nových investorů a stovek milionů korun na další rozvoj jak v Česku, tak v zahraničí. Budeme dále investovat do rozvoje produktu a výrazně investovat do růstu v Polsku. Začínáme se také dívat na expanzi do Rumunska, kam bychom chtěli vstoupit příští rok.
Odpovídá David Pavliška, country manager pro Česko, Revolut:
Co je vaším cílem?
Naším cílem je mít peněžní aplikaci pro lidi z celého světa, která bude nabízet naprostou kontrolu nad dennodenními transakcemi a prvotřídní bezpečnost.
Jak spolupracujete s Mastercard?
Našimi strategickými partnery jsou i globální provozovatelé sítí pro zpracování plateb. Se společností Mastercard spolupracujeme od našeho vzniku v roce 2015, jde tedy o dlouhodobé partnerství.
Pro koho jsou vaše služby určeny?
Služby Revolut využívají široké skupiny různorodých zákazníků: cestovatelé, cizinci pracující v Česku, nakupující v e-shopech, dovozci a vývozci, fandové kryptoměn nebo přátelé, kteří si pouze vyrazili na pivo a pizzu. Ve skutečnosti Revolut nemá určenou skupinu klientů. Přidat k Revolutu se může úplně každý, kdo umí ovládat chytrý mobil.
Jaké jsou aktuální produktové novinky a plány?
K novinkám například patří hlídače útrat, rezervace vstupů do letištních salonků, zmíněná prémiová kovová karta Mastercard nebo slevy s Booking.com. V beta testování máme Garmin Pay a pracujeme i na zavedení Apple Pay, ale termín spuštění ještě nebyl stanoven. Plánů máme ale samozřejmě celou řadu. Připravujeme třeba zapojení robotů do poradenství, bezpoplatkové obchodování s akciemi, platební karty pro děti a řadu dalších inovací.