Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Digitální identita je jedním z pilířů vyspělé ekonomiky
Jak služba BankID zlepšuje lidem život? „Je to univerzální způsob ověření identity, který šetří čas i peníze,“ říká lídr obchodního oddělení pro sektor finančních služeb DXC Technology Roman Knapp.
Jaká je základní myšlenka nyní široce diskutovaného tématu BankID?
Ta myšlenka je poměrně jednoduchá. Banky, pokud v této věci spolupracují, mají unikátní předpoklady pro vytvoření úspěšného a široce akceptovaného řešení digitální identity občanů. Disponují totiž velkým množstvím už existujících uživatelů, tedy svých klientů s ověřenou identitou. Zároveň mají ekonomickou sílu, důvěryhodnost i zkušenosti v bezpečnostních a technických oblastech důležitých pro zavádění takového řešení.
Potvrzují to nějaké reálné zkušenosti ze zahraničí?
V Norsku, které je považováno za celosvětového lídra v oblasti digitalizace, používá BankID pro přístup k službám veřejného a soukromého sektoru 90 procent populace. Lidé zde v současnosti mohou využívat už přes šest tisíc různých služeb a ročně provedou téměř miliardu transakcí. Průměrný Nor použije své BankID každý druhý den, ekonomicky aktivní lidé ho používají na denní bázi a nesmírně jim usnadňuje život. Obecně platí, že jedním ze základních pilířů vyspělé digitální ekonomiky je fungující řešení digitální identity a elektronického podpisu. Nedávno jsem byl v Oslu a viděl pouličního umělce, který měl před sebou místo klobouku na drobné vystavenou cedulku s číslem své digitální peněženky. Tam mu mohli kolemjdoucí poslat odměnu za jeho vystoupení. Takto funguje díky tomu, že má v bance ověřenu svou identitu – BankID.
Jaké jsou tedy přínosy pro běžné lidi?
Je to především univerzální způsob ověření identity vůči veškerým digitálním službám státu, soukromým společnostem, finančním ústavům, zdravotnickým organizacím či vzdělávacím institucím. Občanovi je velmi jednoduchým způsobem, formou „jedno heslo pro vše“, umožněn i důvěryhodný podpis elektronických smluv či jiných dokumentů. To zcela zásadním způsobem usnadňuje lidem život, protože to omezuje nutnost fyzické přítomnosti a s ní spojené náklady na dopravu a časové ztráty. BankID je jednoduše dostupné pro všechny a zdarma, bez ohledu na používané zařízení či geografickou polohu. A v neposlední řadě samozřejmě zaručuje i vysokou bezpečnost použití a zásadním způsobem podporuje ochranu osobních údajů.
Co přináší zavedení BankID státu, potažmo celé ekonomice?
Především zajišťuje vysokou míru digitalizace celé ekonomiky a podporuje vznik a poskytování eGovernment služeb. Existují analýzy renomovaných společností, které mluví o ekonomickém přínosu v řádu jednotek procent HDP. Pochopitelně se zvyšuje efektivita fungování státního aparátu. Napříč celou ekonomikou potom dochází k nárůstu inovací a vytváření zcela nových digitálních služeb. S lidmi z norského BankID jsem mluvil o tom, že u nich byly uvedeny služby, o kterých se jim dříve ani nesnilo. Všechno díky tomu, že firmám poskytnete technologickou platformu, a ty ji pak samy obalí úžasnými aplikacemi. Nad rámec toho můžeme mluvit i o celkově vyšší transparentnosti a snížení korupce díky významnému omezení hotovostních transakcí. Věřím, že to je v zájmu nás všech.
Na co se mohou těšit firmy?
I ve firmách BankID přirozeně přispívá k digitalizaci procesů, snižuje administrativu, omezuje zbytečné manuální činnosti a zvyšuje efektivitu fungování organizace. Papír je zcela eliminován. To je ale jen jedna strana mince, nákladová. Na straně výnosové rozšiřuje BankID zákaznickou bázi, protože zvyšuje dosah nabízených produktů a služeb bez ohledu na místo bydliště či sídlo zákazníka. Nevyžaduje totiž jeho fyzickou přítomnost. Dále zrychluje kontraktační proces, čímž snižuje míru zamítnutí obchodní transakce na poslední chvíli ze strany zákazníka, umožňuje nabídnout zcela nové typy produktů i služeb a vytvořit nové způsoby jejich prodeje. Jak už jsem zmínil, jedná se o bezpečnější průběh obchodních transakcí spojený se snížením míry krádeží a podvodů a zajištěním souladu s legislativou v oblasti ochrany osobních údajů.
Robert Šimek