Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Je na zákaznících, aby si vybrali svůj typ auta
Co je potřeba udělat pro větší podporu čisté mobility? „Prvním krokem je změna našeho myšlení,“ říká generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Cars pro Českou republiku Wolfgang Bremm von Kleinsorgen.
Jak byste popsal celkový stav mobility v Česku?
Česko jsem si doslova zamiloval, zdejší lidi a jejich velkou otevřenost novým technologiím. Zákazníci naší značky Mercedes-Benz jsou velice dobře informovaní, mají skvělý přehled a většinou také velmi dobré technické znalosti. Zvlášť jemný smysl pro estetiku Čechů byl pro mě od prvního okamžiku ohromující. A to může být jeden z důvodů velmi dobrého vývoje našich prodejních výsledků. Cílem designu firmy Mercedes-Benz je reprezentovat princip „udržitelného moderního luxusu“.
Jaké hlavní výzvy, trendy a problémy v automobilovém průmyslu nyní vidíte?
Jako Mercedes-Benz samozřejmě chceme dále stabilizovat naši pozici v prémiovém segmentu. Především se ale jedná o spokojené zákazníky, kteří se cítí dobře s naší značkou, našimi výrobky a službami. Proto my jako importér i naše dealerská prodejní síť investujeme velké úsilí do vysoké profesionality. Kromě toho, že jsme distributorem automobilů a služeb, jsme v Česku také významným zaměstnavatelem. To mimo jiné zahrnuje i vlastní výrobní závod Mercedes-Benz, který vyrábí autobusy v Holýšově. Jako obrovskou výzvu a příležitost pro automobilový průmysl zde vidím stále nízký podíl plug-in hybridních vozidel, která spojují vysokou úroveň jízdních zážitků a ekologicky nízké emise.
Jak se díváte na roli aut dnes a v blízké budoucnosti, především ve vztahu k alternativním a více udržitelným způsobům dopravy?
Provedli jsme intenzivní průzkumy trhu po celém světě, abychom lépe porozuměli úloze osobního automobilu v budoucnosti. A výsledek byl zcela jasný: Lidé budou nadále chtít své vlastní auto. Budou se objevovat nová řešení mobility, jako je sdílení automobilů nebo spolujízda, ale jen málokdo si dokáže představit, že by se kvůli tomu vzdal svého automobilu. Zejména rodiny s dětmi a lidé z míst s horší dopravní obslužností vidí vlastní vůz jako nutnost. Auto je navíc vždy velmi emotivním tématem. Jde o vyjádření osobní svobody a hodně vypovídá o vaší osobnosti.
Může být za takových předpokladů doprava ekologická?
Jako příklad bych uvedl výzkum, který prokázal, že nejnovější dieselový automobil může být tak ekologický, že vzduch, který vypouští, je čistší než ten, který nasává z okolí. Tím chci naznačit, že jakmile dojde k výměně stávající flotily, obnově vozového parku, dojde také k významnému obratu v emisích z dopravy. V oblasti spalovacích motorů se v automobilovém průmyslu udělaly skutečně velké pokroky, k tomu se zásadním způsobem rozšířila nabídka zajímavých hybridních vozidel typu plug-in, které mají dlouhý dojezd na elektromotor, a roste také počet plně elektrických vozidel.
Která evropská a světová města jsou největší inspirací pro současnou mobilitu?
Nechci jmenovat žádné konkrétní, ale je zde spousta měst se zajímavými řešeními mobility – od nejmodernějších druhů veřejné dopravy, přes chytré parkování, sdílené dopravní prostředky, až po inteligentní systémy řízení. Velkou pozornost si zaslouží také zavádění různých úrovní autonomní jízdy.
Kde vidíte hlavní přednosti elektromobility?
Určitě nulové lokální emise a nízká hlučnost. Řidiči také oceňují svižnou akceleraci a pokud se řídí doporučenými pravidly jízdy, mohou například díky rekuperaci snížit opotřebení brzd. Na mnoha trzích navíc elektromobily profitují z různých pobídek a výhod.
Jaké jsou překážky k plošnému rozvoji elektromobility v Česku a jak si myslíte, že je možné je překonat?
V první řadě je na zákaznících, aby si vybrali požadovaný typ automobilu. My musíme nabízet auta a služby, které splní jejich očekávání. Pevně věřím, že nejnovější hybridní vozidla Mercedes-Benz plug-in hybrid, která umožňují jízdu s elektromotorem zcela bez emisí a v případě dlouhé cesty zajistí posádce stejný komfort jako vozidla se spalovacími motory, budou pro české zákazníky velmi zajímavá. Pro plně elektrická vozidla by byla potřeba hustší veřejná infrastruktura dobíjecích stanic.
Jak se změní každodenní život s elektrickým vozidlem, pokud jde o styl řízení, dojezd nebo nabíjení?
Analyzovali jsme jízdní zvyklosti velkého počtu lidí. Například s dnešním plug-in hybridem by zhruba 80 procent lidí mohlo své každodenní jízdy zvládnout pouze na elektrický pohon. Případné delší trasy pak urazí s nízkou spotřebou i emisemi s moderním naftovým či benzínovým motorem.
Co chtějí zákazníci elektrických automobilů a jaké jsou jejich obavy?
Osobní automobil zůstává symbolem svobody. Většina zákazníků si proto chce zachovat pohodlí a svobodu v mobilitě, aniž by se cítila příliš závislá na vnějších faktorech.
Musíme jim vysvětlit, že i s elektrickým autem to jde, jsou-li splněny určité předpoklady, například už zmíněný větší počet dobíjecích stojanů.
Co by se na poli podpory čisté mobility dalo dělat lépe?
Prvním krokem je změna našeho myšlení. A samozřejmě musíme také udělat vše pro to, abychom se na změnu co nejlépe připravili, včetně naší prodejní sítě. Naším cílem je nabídnout co nejlepší řešení nových výzev v oblasti prodeje i služeb.
Robert Šimek